FANDOM

YI A-Luokka

Tuli
Tuli
'

Tyyppi

Ei-kiinteä kuutio

Vaatimukset

Ei ole

Generoituu

Horna jos Laava :n lähellä on puu niin tuli generoituu sinne

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Osittain

Valaisu

Kyllä (15)

Räjähdysten sieto

0

Työkalu

Käsi (Tuhoaa)

Uusiutuva

Ei

Kerättävyys

Ei

Datanumero

51

Koodinimi

?

Tuli eli Fire on Indev -versiosta asti pelissä ollut erityinen, ei-kiinteä kuutio, joka käyttää animoitua tekstuuria. Tulta voi syntyä, jos pelaaja luo sitä tuluksilla, hornanhengen tulipallo synnyttää sitä, laava polttaa esineen, tai salama osuu maahan. Tuli valaisee ympäristöään 15 yksikön verran. Tulesta craftataan myös silmukkapanssarit.

Käyttäytyminen

Tulta voi asettaa kartalle tuluksien avulla. Kun se asetetaan, se palaa lyhyen, satunnaisen pituisen ajan. Mikäli sen vieressä ei ole mitään palavaa, palo sammuu. Puu- lauta- lehti- villa- ja kirjahyllykuutiot ovat palavia, ja räjähde räjähtää joutuessaan kosketukseen tulen kanssa. Tuli polttaa lehdet hieman nopeammin kuin muut palavat kohteet. Tuli etenee hitaasti tuhoten kaikki palavat kohteet, jotka se voi saavuttaa. Tulipalot voivat kulkea niin lattioiden, kattojen kuin pystysuorien tasojenkin läpi. Tulipalo voi myös ylittää maksimissaan 2 kuution kokoisia palamattomien kohteiden vyöhykkeitä tai koloja.

Tulipalo

Laavan aiheuttama tulipalo.

Metsäpalo

Metsäpalo.

Suuri Metsäpalo

Todella suuri metsäpalo.

Kaikki joukot, mukaanlukien pelaaja, syttyvät tuleen joutuessaan kosketuksiin tulen kanssa. Jotkin joukot ovat kuitenkin immuuneja tulelle, eli tuli ei tee niihin vahinkoa. Jos pelaaja syttyy tuleen, pelaajan näytölle ilmestyy liekkejä jotka valloittavat sitä hiljalleen, ja pelaaja menettää puoli elämäpistettä joka sekunti. Tuli sammuu satunnaisen ajanjakson kuluttua, mutta varmempi tapa pelastua on hypätä veteen. Vesi sammuttaa aina tulen. Vesiämpäri on helppo kannettava tulensammuttaja.

Virtaava laava sytyttää tulipaloja palaviin kohteisiin virratessaan. Lisäksi se tuhoaa pudotettuja esineitä ja kuutioita.

Tulta voi sammuttaa myös asettamalla sen päälle minkä tahansa ei syttyvän kuution tai tuhoamalla palan, jossa tuli palaa.

Suurpalo

Juuri palanut taigametsä ja vieressä roihuaa viidakko.

Hornahietapalot

Hornasta löytyvät hornahieta -kuutiot palavat ikuisesti jos ne sytytetään tuleen, mikäli paloa ei sammuteta tarkoituksella. Hornahietaa ei voi sytyttää sivuilta. Sitä voidaan siis käyttää esimerkiksi ansana tai soihtujen korvikkeena, mikäli pelaajalla on pulaa hiilestä tai hän haluaa tehdä takan. Palava hornahieta tuottaa enemmän valoa kuin tavalliset soihdut. Sateet eivät voi sammuttaa palavaa hornahietakuutioita.

Bugit

  • Tulenarka kuutio saattaa palaa ikuisesti, jos sitä reunustavat esimerkiksi kivikuutiot.
  • Jos puut ovat enintään 6 kuution päässä toisistaan, niin tuli voi hypätä sen matkan. (Tämä bugi on kuitenkin harvinainen).

Triviaa

  • Rauhallisella vaikeustasolla ei voi kuolla tulipalon takia, sillä elinvoima palautuu samaan tahtiin kuin tuli kuluttaa sitä ellei seiso keskellä tulta.
  • Mikäli salama osuu maahan ukonilmalla, se sytyttää usein tulipalon. Yleensä kuitenkin sade ehtii sammuttaa sen ennen kuin se ehtii levitä, jollei ukonilma lopu juuri kun salama lyö aiheuttaen tulipalon.
  • Kartoilta voi löytää alueita, joilla on suuria määriä puunkantoja. Tämä tarkoittaa yleensä, että alueella on ollut metsäpalo, joko salaman tai Laavan aiheuttamana (yleensä maanpinnallisen laavan aiheuttamana).
  • Ennen Beta 1.6 -päivitystä tuli pystyi leviämään loputtomasti.[1]
  • Tulesta pystyy craftaamaan (vain kyläläisiltä saatavan) silmukkapanssarin.
  • Myös kivi syttyy tuleen, mikä on melko epärealistista.
  • Tulen saa tavaraluetteloon TooManyItems modilla.
  • Tulta pystyi saamaan itselleen ennen 1.8 versiota komennolla /give <pelaajasi nimi> 51 64.
    • Mutta jos ei halua stackkiä tulta, 64 -kohdalle laitetaan 1-63:n väliltä (koska 64 on tavaran määrä).
  • Jos sataa ja salama iskee maahan, maa syttyy tuleen hetkellisesti.
  • Jos pelaaja kuolee ja on tulessa, tuli lähtee vasta sitten, kun pelaja uudelleensyntyy.
    • Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja voi olla tulessa loputtomasti jos on kuollut, ja ei uudelleensynny.

Katso myös

Viitteet

  1. Notch Twitterissä

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki