Fandom

Minecraft Wiki

Punakivijohto

556sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit6 Share

Punakivijohto
  • Ei-aktiivinen punakivijohdon osa.
  • Aktiivinen punakivijohdon osa.
  • Ei-aktiivinen yksittäinen punakivijohto.
  • Aktiivinen yksittäinen punakivijohto.

'

Tyyppi

Ei-Kiinteä kuutio

Vaatimukset

Ei

Generoituu

Viidakkotemppelit

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Osittain

Valaisu

Ei

Räjähdysten sieto

0

Työkalu

Käsi

Uusiutuva

Kyllä

Kerättävyys

Kyllä

Datanumero

55

Koodinimi

?

Punakivijohto eli Redstone Wire on Alpha 1.0.1 -päivityksen mukana peliin lisätty mekanismi. Tämä johto syntyy, kun tavallista punakiveä pistää maahan. Punakivien avulla voi yhdistää mekanismeja toisiinsa. Virraton eli de-aktiivinen johto on tummanpunainen, kuin taas maksimivirtainen eli aktiivinen johto on kirkkaanpunainen, jonka ympärillä leijuu punaisia partikkeleita.

Yhdistäminen

Signaali.png

Punakivisignaalin heikkeneminen.

Punakivijohtoja voi asettaa palojen päälle painamalla palaa hiiren oikealla näppäimellä, kun kädessä on tavallista punakiveä. Johdon voi tuhota kuten minkä vain muun palan, jolloin se pudottaa punakiveä.

Punakivijohdot on tarkoitettu punakivisignaalien ja virran kuljettamiseen kytkimistä virransaajiin. Esimerkiksi, jos punakivijohdon yhdistää toisesta päästä vipuun ja toisesta päästä räjähteeseen; vivun vetäminen saa räjähteen räjähtämään. On olemassa myös automaattisia signaaleja, jotka eivät tarvitse punakivijohtoja, esimerkiksi vivun asettaminen oven viereen. Tällöin pala, johon se on asetettu, täytyy olla ihan oven vieressä.
Redstonejärjestelmä.png

Tyypillinen punakivijärjestelmä.

Punakivijohdot pystyvät yhdistymään porrasmaisesti ylöspäin. Esimerkiksi kaksi palaa, joista toinen on tasolla 1 ja tasolla 2. Mikäli kummankin palan päälle asetetaan punakivijohto, ne yhdistyvät automaattisesti palan sivua pitkin suoraan ylöspäin kulkevalla johdolla.

Mitä kauempana punakivijohto on aktiivisesta virtalähteestä, sitä himmeämmäksi aktiivinen johto tulee (ei, jos virtaa ei saada ollenkaan, jolloin kaikki johdot ovat himmeitä). Tämä himmeneminen johtuu signaalin heikkenemisestä. Signaali heikkenee jokaisen johdon palan kohdalla hieman ja katoaa kokonaan 15 palan kuluttua. Signaalin voi toistaa, mikäli johdon päähän yhdistää punakivitoistimen. Tällöin 15 palan matka alkaa alusta. Näin voi luoda käytänössä loputtomia punakivijohtoja. Huomaa, että punakivitoistin kuitenkin hidastaa hieman virran kulkua, joten voi kestää jonkin aikaa ennen kuin virta pääsee monta toistinta sisältävän johtolinjan läpi.

Bugit

Triviaa

  • Kun punakivijohdon tuhoaa, syntyvät partikkelit ovat harmaita. Tämä johtuu punakiven tekstuurin värinvaihteluista.
  • Jos ilmassa leijuva punakivi saa virtaa, se tuhoutuu.
  • Punakivijohdon yli kulkeva vesi tuhoaa johdon pudottamatta mitään.
  • Beta 1.8 -päivityksessä punakivijohto oli yksittäisenä ristinmuotoinen, Minecraft 1.0 -päivityksessä se taas muuttui pisteenmuotoiseksi.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki