Fandom

Minecraft Wiki

Obsidiaani

557sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit17 Share

Tämän artikkelin laatuluokitukseksi on arvioitu A-luokka.

Obsidiaani
Obsidiaani.png
'

Tyyppi

Kiinteä kuutio

Vaatimukset

Ei ole

Generoituu

Ääri

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Ei

Valaisu

Ei

Räjähdysten sieto

6 000

Työkalu

Timanttihakku

Uusiutuva

Kyllä

Kerättävyys

Kyllä (64)

Datanumero

49

Koodinimi

obsidian

Obsidiaani ("Laavakivi", "Laavalasi") eli Obsidian on Survival Test 0.26 -päivityksen mukana peliin lisätty kuutio. Sen räjähdysten sietokyky on 6,000, mikä tekee siitä pelin ylivoimaisesti kestävimmän materiaalin (mikäli peruskalliota tai ääriportaalin osia ei lasketa).

Obsidiaania on mahdollistä löytää luonnollisesti, mutta helpointa on luoda sitä itse. Obsidiaania syntyy kun virtaava vesi osuu laavaan (mikäli laavakin on virtaavaa, syntyy mukulakiveä). Obsidiaania on myös mahdollista löytää NPC-kylien sulattojen arkuista.

Tietoa

Obsidiaania voi kaivaa vain timanttihakulla, jolla sen onnistunut louhinta kestää noin 15 sekuntia, jos hakkua ei ole lumottu. Muilla hakuilla kaivamisessa kestää yli 50 sekuntia, ja tuloksena obsidiaani vain tuhoutuu, eikä siitä tipu resursseja. Obsidiaanin kaivaminen on melko vaikeaa, sillä se on usein laavan yläpuolella. Esimerkiksi, kun obsidiaania valmistaa, vesi muuttaa vain ylimmän laavakerrostuman obsidiaaniksi, jolloin mahdolliset alemmat kerrostumat jäävät edelleen laavaksi.

Obsidiaanilla on seuraavia käyttötarkoituksia:

  1. Hornaportaalien rakennusmateriaali.
  2. Lumouspöytien craftaamiseen tarvittava raaka-aine.
  3. Ääriarkkujen craftaamiseen tarvittava raaka-aine.
  4. Lyhtykuution craftaamiseen tarvittava raaka-aine.
  5. Arvokkaalta vaikuttava koristelukuutio.
  6. Bunkkerien tekeminen; Obsidiaani on erittäin kestävää ja sillä on pelin toiseksi suurin räjähdysten sietokyky, 6,000 (korkeimmat ovat peruskalliolla ja ääriportaalin rakenneosilla, joiden räjähdyksensietokyky on 18,000,000). Lisäksi sen kaivaminen kestää paljon kauemmin kuin muiden kuutioiden, joten toiset pelaajat pääsevät huonosti paksujen obsidiaaniseinien läpi.

Hankkiminen

Obsidiaania syntyy.jpg

Obsidiaania syntyy.

Yleisin tapa kerätä obsidiaania on kerätä vesiämpäreitä ja kaataa ne sitten laavan viereen niin, että vesi virtaa liikkumattoman laavan päälle, jolloin syntyy obsidiaania.
Toinen, onnea vaativa, tapa on etsiä luonnollisesti syntyneitä obsidiaaneja luolista. Tämä on harvinaista, koska vesilähteen syntyminen luolaan, joka laskee laava-altaaseen niin, että vesi pääsee koskettamaan laavaa, on melko epätodennäköistä.

Vaarat

Koska obsidiaanin alla on usein laavaa, kannattaa obsidiaania kerätä vedessä seisten. Rajaa obsidiaanin päälle alue jollakin kuutiolla ja täytä se vedellä. Nyt voit kaivaa obsidiaania, joka on veden alla, ja saada sitten lisää obsidiaania, kun edellisen alla ollut laava paljastuu ja vesi syöksyy sitä päin. Voit myös seistä kuopassa, jonka teit veden alle kun kaivoit obsidiaanin pois, veden alla, koska vaaraa laavaan putoamisesta ei veden takia ole.

Historia

Kuution historia
*Survival Test 0.26: Obsidiaani lisätty peliin
  • Infdev -päivitys: Obsidiaania syntyy veden virratessa laavaan
  • Alpha 1.2.0: Obsidiaanista voi luoda hornaportaaleja
  • Minecraft 1.0.0: Obsidiaanin kaivuuaika timanttihakulla laskettu 15 sekunnista 10 sekuntiin

Tekstuurit:

Triviaa

  • Vaikka pelissä obsidiaani onkin hyvin kestävää, oikeassa maailmassa (ei Minecraftin ylämaailma) näin ei yleensä ole.
  • Hornaportaalin tekemiseen ei vaadita neljää kulmaa, joten niitä voi tehdä 14 kuution sijasta 10 obisidaanikuutiosta.
  • Survival Test -versiossa obsidiaani oli nykyistäkin hitaampaa louhia ja se pudotti 1-2 mukulakivikuutiota.
  • Obsidiaani poistettiin pelistä Indevissä, mutta palautui taas Infdevissä ja on ollut mukana pelissä siitä asti.
  • Ääri -ulottuvuudessa on obsidiaanipilareita, joiden päällä on aina äärikristalli.
  • Jos obsidiaania katsoo kaukaa Ääressä hämäränäön taikajuoman vaikutuksen alaisena, obsidiaani näyttää pilveltä.
  • Äärilisko ei voi tuhota obsidiaania.
  • Obsidiaanista valmistettavan lumouspöydän räjähdystensietokyky on sama kuin obsidiaanilla itsellään: 6,000.
  • Obsidiaani käyttää eri väreillä samaa tekstuuria kuin malmit.
  • Männät ja Limakuutiot eivät voi liikuttaa obsidiaania.
  • Näivettäjät pystyvät tuhoamaan obsidiaania.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki