Wikia

Minecraft Wiki

Modit

Kommenttia18
489sivua tässä wikissä

YI C-Luokka

[Sivulle modihistoria →]

2012-05-07 21.03.51

"Mo' creatures" -modi.

2012-04-15 19.58.54

Kuvankaappaus "TooManyItems" -modista.

Modit (lyhennetty sanasta Modification eli Muutos) ovat lisäosia, joita pelaaja voi asentaa Minecraftiin. Modeja on paljon erilaisia: on modeja, jotka lisäävät peliin kuutioita, sekä on olemassa myös modeja, joiden avulla peliin saa esimerkiksi uusia ulottuvuuksia Hornan ja Äären lisäksi, esim. Aether, ja on olemassa myös modeja, jotka voivat lisätä peliin esim. räjähteitä. Huomaa, että modin asennettuasi Minecraftistasi voi tulla hitaampi. Modeja voi löytää täältä. Huomaa, että modit voivat olla koneesi tietoturvan kannalta joskus vaarallisia, jos modi sisältää viruksia tai muita haittaohjelmia!

Asennus

Varoitus Varoitus: Minecraft Wiki ja sen käyttäjät eivät ole vastuussa modin asennuksen ohella tapahtuneista virheistä tai maailmojen kadottamisesta.

Käytät näitä asennusohjeita omalla vastuullasi. Hyvä vinkki on tallentaa kaikki tärkeimmät maailmat polusta .minecraft\saves\ johonkin toiseen kansioon, josta voit ottaa ne uudelleen käyttöön.
2013-07-10 16.58.56

Kuva explosives + ja rei`s minimap modista.

Yleisimmät modit asennetaan usein seuraavanlaisesti:

Windows:

1. Mene polkuun

C:\(Käyttäjäsi)\AppData\Roaming\.minecraft\bin

Vaihtoehtoisesti AppData -valikkoon pääsee myös kirjoittamalla Windows Vistan tai 7:n tiedostohakuun %AppData% tai Windows XP:ssä Suorita -ohjelmaan saman.
2. Avaa minecraft.jar WinRARilla, 7-Zipillä tai muulla paketinkäsittelyohjelmalla.
3.Siirrä modin tiedostot sinne ja poista META-INF -kansio.
4. Avaa Minecraft.

Mac:

1. Etsi Käyttäjänimesi/library/application support/minecraft/bin.
2. Avaa minecraft.jar Arkistotyökalulla.
3. Pudota tiedostot kansioon.
4. Poista META-INF -kansio.
5. Uudelleennimeä kansio "minecraft" "minecraft.jar":iksi.
6. Avaa Minecraft.

Triviaa

    • Tämä poistaa vanhan bin - tiedoston ja lataa uuden.
  • Useimmat modit tarvitsevat toimiakseen ModLoaderin, Audiomodin, Minecraft Forgen, tai muunlaisen "apumodin" toimiakseen. Modin lataus/esittelysivulla kerrotaan yleensä mitä apumodeja siihen tarvitaan.
    • Kaikki Apumodit eivät kuitenkaan auta tiettyä modia toimimaan, esim. Trains Mod (suom. Junat- modi) tarvitsee nimenomaan Minecraft Forgen.
  • Kaikki modit eivät ole yhteensopivia.
    • Mm. Technick Pack ja Feed The Beast ovat erikoistuneet tekemään modipaketteja, joissa useampia, joskus jopa kokonaan yhteensopimattomia modeja on yhdistely ja muokattu yhtenäiseksi, toimivaksi kokonaisuudeksi.
  • Ei ole suositeltavaa asentaa eri versiolle tarkoitettuja modeja eri version Minecrafteihin.  Esim. 1.4.5-version modit voivat saada Minecraftin koodin hajalle versiossa 1.5.2, koska koodijärjestelmä ja ID-numerokoodit ovat muuttuneet. Se saattaa tuhota myös maailmojen tallennuksia kokonaan.
    • Kuten ensimmäisessä mainittu, tälläisen virheen voi korjata Minecraft Launcherin kautta, painamalla Options ja sitten Force Update. Tämä ei välttämättä pelasta jo tuhoutuneita maailmoja.

Bugit

  • Tietyissä modeissa on olemassa bugi, jossa pelaaja yhtäkkiä alkaa liikkua istuen ja ilmassa leijuen. Se ilmenee yleisimmin modeissa joissa voi istua. (esim: planes modi)
    Bugi

    Kuva bugista.

  • Joidenkin yhteensopimattomien modien yhdistely saattaa aiheuttaa outoja bugeja.
  • Jos jossain modissa voi istua tuolin päällä, pelaaja voi jäädä siihen jumiin.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki