Fandom

Minecraft Wiki

Kytkimet

557sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit0 Share

Tämän artikkelin laatuluokitukseksi on arvioitu A-luokka.

  • Kivinappi
  • Puunappi
  • Vipu
  • Puinen painelaatta
  • Kivinen painelaatta
  • Tunnistinraide
  • Ansalankakoukku + lanka
  • Painotettu painelaatta
  • Painotettu painelaatta

Kytkin on kuutio, joka tuottaa sitä käytettäessä virtaa joko punakivijohdolle tai siihen yhdistetylle muulle mekanismille. Pelissä on kuusi erilaista kytkintä: vipu, nappi, painelaatta, painotettu painelaatta, ansalankakoukku, ansoitettu arkku ja tunnistinraide.

Kytkimet

Nappi

Nappi on kytkin, joka tuottaa virtaa vain hetken ajan (kivinappi 1,2 sekuntia ja puunappi 1,7 sekuntia), kun se painetaan pohjaan. Hetken kuluttua pohjaanpainamisesta nappi kytkeytyy pois päältä. Napin voi tehdä 1.4.2 -päivityksestä lähtien joko yhdestä lankkukuutiosta tai yhdestä kivikuutiosta.
Puunappi pysyy aktiivisena hiukan kivinappia pidempään, ja se voidaan aktivoida ampumalla jousella nuolen siihen kiinni. On myös keksitty tapoja saada se toimimaan samalla tavalla kuin vivut.

Painelaatta

Kytkin, joka tuottaa virtaa sen ajan kuin pelaaja tai joukko on sen päällä. Painolaattoja voi valmistaa kivestä tai laudoista. Laudoista valmistetut painolaatat ovat herkempiä, eli ne aktivoituvat jo niiden päälle heitetyistä tavaroista sekä niihin ammutuista nuolista.

Painotettu painelaatta

Painotetulla painelaatalla on lähes samanlainen toimintaperiaate, kuin painelaatoilla. Erona on se, että painotetun painelaatan voi aktivoida vain esineillä, ja esineiden määrä määrittää punakivisignaalin. Painotettuja laattoja on 2 erilaista; kultainen (kevyt) ja rautainen (raskas).

Tunnistinraide

Kytkin, joka tuottaa virtaa sen ajan kuin kaivoskärry on sen päällä. Tunnistinraiteen voi yhdistää tavallisiin raiteisiin ja kiihdytinraiteisiin.

Vipu

Kytkin, joka tuottaa virtaa niin kauan kuin se on kytketty aktiiviseen asentoon. Vivun tuottaman virran saa loppumaan vain painamalla sitä uudestaan (tai jos vipu tuhoutuu).

Ansalankakoukku

Ansalankakytkimen yksi kahdesta osasta. Ansalankakytkin koostuu kahdesta ansalankakoukusta ja langasta. Ansalankakytkin toimii kuten painolaatta eli se tuotaa sen ajan virtaa kun pelaaja, joukko, tavara tai ammuttu nuoli on langan päällä.

Ansoitettu arkku

Ansoitettu arkku on kuutio, joka antaa punakivivirtaa, kun siihen katsotaan. Punakivisingnaalin voimakkuus riippuu siitä, kuinka moni pelaaja katsoo ansoitettuun arkkuun samaan aikaan.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki