FANDOM

YI A-Luokka

Kyläläinen
Kyläläiset

Kunto

HP1HP1HP1HP1HP1HP1HP1HP1HP1HP1 (10)

Vahinko

Ei tee vahinkoa

Spawnaus

NPC-kylät

Luonne

Passiivinen

Pudotukset

Ei mitään.

Spawnmuna

Spawn18

Spawnmunan datanumero

383:120

Kyläläiset eli Villager:it ovat Minecraft 1.0.0 -versiosta asti pelissä mukana ollut joukko. Ne ovat päämäärättömästi kierteleviä passiivisia NPC-hahmoja, joita spawnaa vain NPC-kyliin. Kyläläisillä on erilaisia "ammatteja" ja useimmat kyläläiset spawnaavat ammattiaan vastaavaan rakennukseen. Tämän jälkeen kyläläiset liikkuvat vapaasti kylässä spawnaamatta pois.

Käytös

Kyläläiset käyttäytyvät kuten muutkin passiiviset joukot kävellen satunnaisesti ympäri kylää. Joskus nähdessään pelaajan ne katsovat tätä hetken ja jatkavat matkaa, toisten kyläläisten kanssa taas ne voivat "puhua" eli jäädä toistensa eteen "keskustelemaan". Jos kyläläisen kimppuun hyökkää sen yläpuolelle ilmestyy hetkeksi pieniä myrskypilviä. Kyläläiset eivät puolustaudu tai pakene, kun niitä lyödään, mutta niiden kanssa kyliin saattaa spawnata myös rautajättejä, jotka suojelevat kyläläisiä. Myöskään aggressiiviset joukot, zombeja, näivettäjiä ja vindicatoreita lukuunottamatta eivät koskaan hyökkää kyläläisten kimppuun. Kyläläiset osaavat avata ovia, ja tunnistavat oman kotinsa kylässä. Öisin tai sateen sattuessa kyläläiset pakenevat yleensä taloihinsa, mutta 1.4.2 -päivityksen jälkeen kyläläiset saattavat usein jäädä öisin ulos. Tämän seurauksena kyläläiset voivat zombien takaa-ajamana joutua kauas kylästään. Joskus kyläläiset saattavat pysähtyä lukemaan kylttejä, vaikkakin se on harvinaista. Toinen harvinainen teko kyläläiseltä on seuraava katse, jos pelaaja heittää tavaroita maahan kyläläisen edessä.

Salamapilvi

Kyläläistä lyödessä tuleva salamapilvi.

1.6.1- versiosta lähtien kyläläisillä on ollut äänet.

Ammatit

Kyläläisen ammatin tunnistaa tämän vaatetuksen väristä:

  • Vihreä takki (ainoastaan konsolikomennoilla saatavissa mutta 1.11 spawnaa luonnollisesti): Rivikyläläinen
  • Valkoinen takki: Kirjastonhoitaja
  • Ruskea takki: Maanviljelijä, Kalastaja, Nuolien valmistaja, Lammaspaimen
  • Violetti takki: Pappi
  • Ruskea takki ja musta esiliina: Aseseppä, Panssariseppä
  • Ruskea takki ja valkoinen esiliina: Teurastaja

Lapset

Rakkauskyläläiset

Kaksi "rakkausmodissa" olevaa kyläläistä.

Kyläläiset saavat satunnaisesti ja automaattisesti lapsia riippuen kylässä olevien ovien määrästä, pelin koodin mukaan; kunnes aikuisten kyläläisten määrä on sama kuin kolmasosa kylän puuovien määrästä. Tällöin jäljelle jääneet lapset kasvavat normaalisti aikuisiksi ja kylän väestö saavuttaa maksimimääränsä. Lapsia tehdessään kyläläiset menettelevät samaan tapaan kuin muutkin eläimet; ne pysähtyvät lähekkäin, katsovat toisiaan ja niiden yläpuolella alkaa leijailla sydämiä, lapsikyläläinen spawnaa lähistölle. Kyläläisten, jotka saavat lapsia, ei tarvitse olla samaa ammattia tai sukupuolta. Lasten ammatti on satunnainen.
Kylän lapset

Kolme kyläläislasta hippasilla.

Kyläläisten lapset juoksevat aina ja ne ovat nopeampia kuin aikuiset. Ne menevät taloihin samaan tapaan kuin aikuiset kyläläiset, ja tunnistavat kotinsa. Joskus he myös jahtaavat toisiaan tai tuijottavat rautajättejä. Jos rautajätti antaa ruusun lapselle, se ottaa sen kuten aikuinen kyläläinen, mutta varovaisemmin. Kyläläislapsen kanssa ei voi käydä kauppaa, mutta sille voi antaa nimen.

Kaupankäynti

Katso Kaupankäynti

Kaupankäynti on Minecraft 1.3.1 -päivityksessä lisätty toiminto, joka mahdollistaa kyläläisten ja pelaajan välisen vaihtokaupan. Kyläläiset vaihtavat yleensä erilaisia esineitä smaragdeihin ja smaragdeja esineisiin.

Kuoleminen

Kyläläinen on passivinen joukko, jonka kimppuun hyökkäävät ainoastaan zombit ja näivettäjät sekä vindicatorit 1.11 päivityksessä. Jos näivettäjä osuu kyläläiseen, kyläläinen kuolee aina, mutta jos zombi tappaa kyläläisen, normaalilla ja vaikealla vaikeustasolla kyläläisen on mahdollista muuttua zombikyläläiseksi. Tämä pätee myös lapsikyläläiseen.

Triviaa

  • Kyläläisille tuli Minecraft 1.8-päivityksessä uusia toimintoja, esim. viljeleminen ja ammattien alaluokat
  • Kyläläiset eivät spawnaa pois jos ne jättää yksin.
  • Rautajätit antavat satunnaisesti kyläläisille ruusuja, mikä symboloi niiden rinnakkaiseloa.
  • Kyläläiset eivät pudota mitään.
  • Ennen 1.11 -päivitystä vihreätakkista kyläläistä on mahdoton löytää NPC-kylistä, mutta se oli mahdollista spawnata esimerkiksi TooManyItems-modilla.
  • Vihreätakkinen kyläläinen on ainoa, jonka kanssa ei voi tehdä vaihtokauppoja.
  • Kyläläisen tappamisesta ei saa kokemuspisteitä.
  • Kyläläiset osaavat kiivetä tikkaita ylös ja alas.
  • Minecraftin aprillipilassa vuonna 2014 pelaajien skini muuttui kyläläiseksi.
  • Kyläläistä ei voi vetää talutushihnalla.
  • Jos sytyttää dynamiitin kyläläisen lähellä, se pakenee mahdollisimman kauas ennen kuin dynamiitti räjähtää.
  • Zombit jahtaavat kyläläistä niin kauan kunnes kuin saavat sen tapettua.
  • Ruskeatakkinen kyläläinen on kaikista yleisin kyläläinen.
  • Aikuisen kyläläisen voi nimetä nimilapulla vain, jos hiipii. Toinen tapa on nimetä spawnmuna alasimella. Lapsikyläläisen voi puolestaan nimetä normaalisti.
  • Päivityksessä 1.6 kyläläisille tuli oma ääni.
  • Kyläläisillä on aina vihreät silmät.
  • Kyläläiset saattavat viljellessään sekoittaa eri viljelyslajeja samoissa pelloissa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki