Fandom

Minecraft Wiki

Kuutiot

557sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit15 Share

KuutiotCSS.png

"blocks.css" / "terrain.png" -tiedosto Minecraftin koodista ennen versiota 1.5.

Kuutiot ("Blokit", "Palat", "Lohkot" tai "Palikat") eli Block:it ("Cube:t") yhdessä esineiden kanssa tarkoittavat kaikkia Minecraftin käytössä olevia resursseja. Ne ovat kolmiulotteisia, usein kuutionmuotoisia objekteja, joista koko pelin ympäristö syntyy. Kuutioita voi tuhota, asettaa, craftata ja käyttää.

Kuutiotyypit

Kuutiotyyppejä on useita erilaisia. Osa kuutioista voi kuulua useisiin eri kuutiotyyppeihin samanaikaisesti. Jotkut kuutiot saatetaan luokitella myös esineiksi. Kuutiotyyppejä ovat:

Painovoima

Vain viisi kuutiota on painovoiman vaikutuksen alaisena: sora, hiekka, alasin, ääriliskon muna ja räjähde (aktivoituna.). Ne eivät siis jää leijumaan ilmaan, kuten muut kuutiot. Painovoima ei vaikuta kaikkin kuutioihin rakentamisen helpottamiseksi. Notch on itse sanonut, että ajatteli eräässä vaiheessa muuttaa kuutiot putoaviksi, mutta luopui ideasta. Tällä hetkellä on mahdollista ladata modi, joka tekee Minecraftista hiukan realistisemman, TerraFirmaCraft.

Triviaa

  • Kaikki kuutiot, joiden kaivamisessa menee 5 sekuntia tai yli (kädellä), eivät pudota resursseja. Tässä tapauksessa tee hakku tai vaihda parempaan.
  • Ennen versiota 1.5, kaikkien kuutioiden (joitakin erikoiskuutioita lukuunottamatta) tekstuurit esiintyivät samassa kuvassa, terrain.png.ssä. Nykyään jokaisella kuutiolla on oma 16x16 kuvapisteen kokoinen kuvansa pelin koodissa.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki