FANDOM

YI Suositeltu

Minecraftin kehityskaarella tarkoitetaan sen eri versioita. Versioita on ollut aiemmin viisi erilaista, ja tämänhetkinen versio on 1.11.2.

"Luolapeli"

Luolapeli oli Minecraftin alkeellinen pohjaversio. Maailma oli rajattu, mutta sen reunan yli pääsi putoamaan. Maailma koostui luolista, ruohokuutioista ja mukulakivestä.

Classic

Classic oli Minecraftin ensimmäinen versio. Se käsittää kaksi alajaksoa, ensimmäisenä julkaistun Creativen ja myöhemmin julkaistun Survival Testin. Classic julkaistiin 17. toukokuuta 2009.

Classic -version aikana pelin pelaaminen oli lähes täysin erilaista, kuin nykyään. Useita toimintoja ei oltu vielä lisätty peliin, ja pelin idea oli luoda rakennelmia erilaisita paloista. Joukot lisättiin peliin vasta Survival Testissä. Tänä ajanjaksona peliin lisättiin alkeellinen moninpeli, minkä avulla pelaajat pystyivät rakentamaan yhdessä. Classic -versio on edelleen pelattavissa ilmaiseksi historiallisista syistä, mutta sen päivittäminen on lopetettu. Classic hylättiin kun se saavutti version 0.30, ja Indev julkaistiin.

Indev

Indev oli Minecraftin toinen versio. Se oli ensimmäinen versio, joka piti ostaa ennen sen pelaamista. Sana indev tulee sanoista In Development, mutta sen yleinen, myös Mojangin käyttämä nimitys on Indev. Se julkaistiin 23. joulukuuta 2009. Indevin aikana Minecraftin pelaamisesta muotoutui enemmän nykyisen kaltaista, kun selviytymispelimuoto julkaistiin. Peliä ei ollut enään mahdollista pelata Creative- muodossa. Indevissä peliin lisättiin mm. Tavaraluettelo ja craftaus. Useimmista luonnonvaroista tuli craftaukseen tarvittavia hyödykkeitä pelkkien koristeiden lisään. Myös valaistusta parannettiin, ja nesteet eivät enään levittäytyneet loputtomasti. Indev hylättiin, kun Infdev -versio julkaistiin.

Infdev

Infdev oli Minecraftin kolmas versio. Se julkaistiin 27. helmikuuta 2010. Sana infdev tulee sanoista Infinite Development, mikä tarkoitti loputtomien karttojen julkaisua. Pelimaailma ei ollut enään rajallinen, ja pelimahdollisuudet kasvoivat. Tämä mahdollisti uusien maanmuotojen lisäämisen peliin. Infdevissä ei enään voinut valita "Helvetti" -karttaa, mutta se palautettiin myöhemmin peliin Hornan muodossa. Vaikka Infdevin tärkein lisäys oli loputtomat kartat, sen mukana peliin lisättiin myös useita uusia kuutioita ja esineitä. Infdev hylättiin, kun Alpha -versio julkaistiin.

Alpha

Alpha oli Minecraftin neljäs versio. Se julkaistiin 28. kesäkuuta 2010. Alphassa peliin lisättiin useita uusia toimintoja, kuten elinympäristöt, punakivi -mekanismit sekä uusi ulottuvuus, Horna. Alphan tärkein uudistus oli kuitenkin edistyneemmän moninpelimuodon palauttaminen peliin. Alpha -version aikana peliä päivitettiin hyvin nopeasti, mikä häiritsi useita pelaajia. Alpha hylättiin, kun Beta -versio julkaistiin.

Beta

Beta oli Minecraftin viides versio. Se julkaistiin 20. joulukuuta 2010. Betan mukana pelin päivittymistahti vaihtui usein toistuvista pienistä päivityksistä harvemmin toistuviin suuriin päivityksiin. Myös pelin hinta nousi 14,95 euroon, mutta Alphan ostaneet saivat sen ilmaiseksi. Betan mukan peliin lisättiin lisää uusia toimintoja kuten sängyt, jotka mahdollistivat spawnauspaikan valitsemisen, saavutukset, sää, kartat, entistäkin parempi valaistusjärjestelmä sekä useita uusia kuutioita, joukkoja ja esineitä. Beta hylättiin, kun 1.0 -versio julkaistiin.

Minecraft 1.0

Minecraft 1.0 on Minecraftin kuudes ja nykyinen versio. Se julkaistiin 18. marraskuuta 2011 MineConissa paikallista aikaa (eli 19. marraskuuta 2011 Suomen aikaa). Minecraft 1.0:n aikana Minecraftia päivitetään edelleen Beta -tyylisillä pitkän aikavälin suurilla päivityksillä, joskin halutessa peliä voi päivittää manuaalisesti myös lyhyemmän aikavälin "Snapshoteiksi" kutsutuilla testauspaketeilla. Myös pelin hinta nousi 19,95 euroon, mutta Betan ostaneet saivat sen ilmaiseksi. 1.0:n mukana peliin lisättiin lisää uusia toimintoja kuten Ääri -ulottuvuus, eläintenkasvatus, esineiden korjaus, Horna-sisältöä, taikajuomat, esineiden lumoaminen ja paljon muuta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki