Fandom

Minecraft Wiki

Köynnös

556sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit0 Share

Tämän artikkelin laatuluokitukseksi on arvioitu A-luokka.

Köynnös
Köynnös
'

Tyyppi

Ei-kiinteä kuutio

Vaatimukset

Ei ole

Generoituu

Puihin

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Kyllä

Valaisu

Ei

Räjähdysten sieto

1

Työkalu

Keritsimet

Uusiutuva

Kyllä

Kerättävyys

Kyllä (64)

Datanumero

106

Koodinimi

?

Suo.jpg

Köynnöksiä suolla.

Köynnös eli Vine (Muratti) on Beta 1.8 -päivityksessä peliin lisätty ei-kiinteä kuutio ja kasvi. Köynnöksiä voi löytää roikkumasta soiden ja viidakkojen puista sekä sademetsissä olevista luolista. Asetettavaa köynnöstä voi kerätä keritsimillä. Köynnös levittäytyy itsestään viereisille kuutioille ja jos mahdollista, alaspäin roikkumaan jopa ilmassa.

Köynnöksiä pitkin voi kiivetä samalla tavalla kuin tikkaita silloin, kun ne ovat kiinteän kuution vieressä (eli ilmassa roikkuvat eivät kelpaa tähän tarkoitukseen). Tämä mahdollistaa helpon liikkumisen viidakoissa. Köynnösten läpi kulkeminen myös hidastaa pelaajan vauhtia aavistuksen verran.

Tietoa

Köynnökset voivat kasvaa joko roikkumaan ilmaan tai kiinni muihin kuutioihin. Yhden ilmakuution sivuilla voi roikkua vain yksi köynnös, mutta normaalien kuutioiden jokaisella sivulla voi kasvaa köynnös. Köynnökset levittäytyvät kohtalaista vauhtia, ja voivat alkaa valtaamaan erityisesti suolla sijaitsevien talojen seiniä. Niiden väri riippuu elinympäristöstä, kuten ruohonkin. Tuli ja vesi tuhoavat köynnökset suhteellisen nopeasti.

Triviaa

  • Mikäli pelaaja katsoo toisen pelaajan kädessä pitämää köynnöstä moninpelissä, se näyttää harmaalta.
  • Köynnöksen voi asettaa kasvamaan toisen köynnöksen alle.
  • Mikäli puusta roikkuvan köynnöksen katkaisee osittain esimerkiksi rakennelmien tieltä, se kasvaa nopeasti takaisin ellei sitä tuhoa kokonaan.
  • Puissa roikkuvat köynnökset levittäytyvät vain alaspäin.
  • Jos pelaaja laittaa köynnöksen kasvamaan ovien viereen, se kasvaa ajastaan oven päälle.
  • Köynnöstä voi löytää vain viidakoista ja suolta.
Vinesinacave.jpeg

Köynnöksiä luolassa. (kuvassa resurssipaketti)

Historia

Kuution historia
*Beta 1.8: Köynnökset lisätty peliin
  • Minecraft 1.2.1: Köynnöksiä pitkin voi kiivetä, jos ne ovat kiinteiden kuutioiden vieressä

Tekstuurit:

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki