Fandom

Minecraft Wiki

Horna

556sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit29 Share

Tämän artikkelin laatuluokitukseksi on arvioitu suositeltu artikkeli.

Horna.png

Kuva Hornasta. Valkoinen palikka keskellä kuvaa on hornanhenki.

Hornanväri.png

Hornan taustan tekstuuri.

Hornailma.png

Hornan ilmakuution väri.

Horna eli Nether ("Nexus", "Slip" ja "Hell") on toinen ulottuvuus äären ja ylämaailman lisäksi Minecraftin maailmassa. Se lisättiin peliin Minecraftin versioissa Alpha 1.2.0 -päivityksen mukana.

Hornaan pääsee hornaportaalin kautta. Hornasta löytää kuutioita, joita ei ole normaalissa maailmassa, mutta siellä on myös ylämaailmassa tavallisia kuutioita kuten sieniä, soraa, laavaa ja tulta. Hornassa on myös viisi joukkoa, jotka voi löytää ylämaailmasta vain erityistapauksissa: hornanhenkiä, hornaluurankoja, magmakuutioita, roihuja ja sikazombeja. Hornasta voi löytyä myös tavallisia luurankoja. Jos luurangon spawnaa hornaan spawnmunalla (toimii vain luovassa pelimuodossa), spawnaa hornaluurako tavallisen luurangon sijaan. Hornaluurangot voivat tulla portaalin kautta ylämaailmaan.

Pelaajille Horna toimii "toisena karttana", jonka ensimmäiset lohkot latautuvat, kun pelaaja ensimmäisen kerran menee sinne. Kuten ylämaailmakin, Horna voi latautua käytännössä loputtomasti. Mikäli pelaaja kuolee Hornassa, hän spawnaa ylämaailmaan.

Beta 1.6.0 -päivityksen jälkeen sudet pääsevät hornaan.

Beta 1.6 -päivityksen mukana Horna muunnettiin toimivaksi myös moninpelissä.

Ominaisuudet

2011-05-19 16.36.14.png

Tyypillinen näkymä Hornassa.

Horna on oikeastaan valtava luola, joka koostuu pääasiassa hornahiedasta. Siellä on myös pieniä sora- ja sieluhiekkakeskittymiä. Hornan karu ympäristö on vaarallista ja usein kun pelaaja seikkailee Hornassa, se päättyy kuolemaan. Yksi syistä, miksi Hornaa ei suositella Minecraftin aloittelijoille on Hornanhenget. Ne voivat räjäyttää tulipalloillaan paloja pelaajan alta, joka tekee Hornassa liikkumisesta turvatonta. Horna on muodoltaan punaisesta kalliosta koostuvia jyrkänteitä ja laavajärviä. Maassa kasvaa sieniä, ja luolan yläosissa näkyy roikkuvan hehkukiveä. Osa hornahiedoista on syttynyt tuleen, joka palaa loputtomasti ellei pelaaja sammuta sitä. Hornahiedan seasta voi löytyä pieniä tunneleita, joista voi löytää mm. hornakvartsimalmeja. Hornan tunnelit eivät yhdisty luoliin. Hornasta voi löytää myös hornatiilistä koostuvia suuria Hornalinnoituksia. Laavameren alla on kerros hornahietaa, jonka alla on peruskalliota (jota on myös aivan Hornan yläosissa). Hornan ilma on tummanpunaista. Hornan yläosissa olevan peruskalliokerrostuman yläpuolella on tyhjiö, josta pelaaja ei kuitenkaan saa vahinkoa.

Liikkuminen Hornassa voi olla hyvin vaarallista. Se on himmeästi valaistu, ja erikoisissa maisemissa voi joskus olla kuoppia ja arvaamattomia reunoja, jonne voi helposti pudota, mikäli aluetta ei ole valaissut esimerkiksi soihduilla. Usein näiden kuoppien pohjalla on laavaa, jota valuu myös seinissä olevista halkeamista. .

Resurssit

Hornasta voi saada kuutta uniikkia kuutiotyyppiä:

  • Hornahietaa. Hornahieta palaa loputtomasti, ellei pelaaja sammuta sitä. Se on Hornan yleisin kuutio. Näiden kuutioiden sytyttäminen tuleen tuluksilla on usein parempi tapa valaista Hornaa kuin käyttää soihtuja. Jotkut hornahiedoista palavat luonnollisesti ilman sytyttämistäkin.
  • Hehkukiveä. Hehkukivi valaisee loputtomasti, ja sen voi sammuttaa vain tuhoamalla. Sitä löytyy usein Hornan yläosissa olevista keskittymistä. Hehkukivi on hyvä valonlähde jopa veden alla.
  • Sieluhiekkaa. Sieluhiekka hidastaa pelaajan ja joukkojen liikkumista päälle astuttaessa ja upottaa hieman. Sen avulla voi tehdä yksisuuntaisia ovia. Sieluhiekan tekstuuri muistuttaa creeperin kasvoja. Agressiiviset joukot, jotka palavat päivällä ylämaailmassa, eivät pala sieluhiekan päällä. Ne tosin eivät ymmärrä pysyä sen päällä.
  • Hornakvartsimalmeja. Uniikkeja malmeja, joita voi löytää vain Hornasta.
  • Hornatiiliä. Uniikkeja tiilikuutioita, joita voi löytää vain Hornalinnoituksista. (Hornatiiliä voi craftata myös sulatetusta hornahiedasta.)
  • Hornatiiliaitoja.
  • Magmakuutioita. Kuutioita, joiden päälle astuessa ottaa vahinkoa.

Lisäksi on olemassa uniikki Hornalinnoituksista löydettävä kasvi, sieluhiekalla kasvava punainen hornapahka, jota käytetään taikajuomien hauduttamiseen.

On olemassa seitsemän kuutiota, joita voi löytää sekä normaalista maailmasta että Hornasta: ilma, laava, sora, peruskallio, hirviönluoja sekä punaiset ja ruskeat sienet. Myös tulta spawnaa Hornaan. Ylämaailmasta sitä voi löytää vain tietyissä olosuhteissa.

Vaikutus materiaaleihin

On mahdotonta asettaa Hornaan vettä (ellei sulata jäätä) tai ruohoa. Ruohoa voi kerätä Silkkinen kosketus -lumouksella. Vesiämpärien käyttö saa veden vain sihisemään ja muuttumaan höyryksi. Vehnä voi selvitä ilman vettä, mutta se kasvaa huomattavasti hitaammin. Vettä voi kuitenkin asettaa Hornaan luovassa pelimuodossa, kun pelaaja asettaa jäätä laavaan.

Puut kasvavat Hornassa normaalisti, mutta niiden lehdet muuttuvat ruskeansävyisiksi ja kuolleilta näyttäviksi (kuten aavikkoelinympäristöissä). Ne myös kasvavat omituisen muotoisiksi ja vaikuttavat vääristyneiltä.

Kompasseja ja kelloja voi tuoda Hornaan normaalisti, mutta ne eivät toimi kunnolla. Kompassit eivät voi löytää alkuperäistä spawnauspaikkaa ja määrittää siten ilmansuuntaa, koska Horna on täysin toinen ulottuvuus. Kellot taas eivät pysty määrittämään vuorokaudenaikaa, sillä Hornassa ei ole aurinkoa tai kuuta. Kompassien ja kellojen osoittimet pyörivät Hornassa ympäri vaihdellen suuntaa. Kartat toimivat Hornassa normaalisti lukuunottamatta sitä, että ne eivät pysty osoittamaan pelaajan kulkusuuntaa. Hornaa kuvaava kartta on craftattava Hornassa, eikä sen kartoitus toimi yhä suurella alueella kuin tavallisessa maailmassa.

Mikäli pelaaja yrittää nukkua sängyssä Hornassa, se räjähtää. Se voi olla hyvä keino hankkia nopeasti materiaaleja (tosin vain rauhallisella vaikeustasolla).

Laava voi levitä Hornassa kahdeksan kuution päähän, eli kauemmaksi kuin ylämaailmassa.

Portaalit

2012-08-22 18.01.57.png

Hornan yläpuolella oleva tyhjiö.

Portalcomparison.png

Normaali portaali (vasemmalla) ja taloudellisempi versio (oikealla).

Hornaan vieviä portaaleja voi luoda tekemällä 4x5 (sisäpuolelta 2x3) karmin obsidiaanista ja sitten sytyttämällä sen sisäosan tuleen tuluksilla. Kun seisoo Hornaportaalin sisällä, peli avaa latausikkunan ja latauksen loputtua pelaaja spawnaa samanlaiseen portaaliin Hornassa.

Jos luo portaalin Hornassa, ja palaa siitä ylämaailmaan, etäisyys alkuperäisestä portaalista kertautuu kahdeksalla. Tämä johtuu siitä, että "Helvettinä" Horna on maailman keskipisteessä, jolloin siellä kuljettu lyhyt matka olisi suurempi maailman pinnalla. Tämän takia Hornaan meneminen tekee pitkien matkojen kulkemisesta helpompaa (jokainen kuutio Hornassa tarkoittaa kahdeksaa kuutiota ylämaailmassa).

Koska Hornassa on hornanhenkiä, on suositeltavaa peittää portaali Hornassa joillakin kuutioilla joita ne eivät voi räjäyttää (esimerkiksi mukulakivellä). Tämä estää hornanhenkien tulipallojen osumisen portaaliin (jos niin käy, portaali sulkeutuu). Pelaaja voi myös avata portaalin uudelleen, mikäli hänellä on tulukset. Jos näin ei ole, ainut mahdollisuus poistua Hornasta kuolematta on houkutella hornanhenki ampumaan portaalia uudelleen.

Triviaa

  • Hornan yläosassa oleva peruskallioseinämä on viittaus siihen, että "helvettinä" Horna olisi normaalin maailman alapuolella. Peruskallion yläpuolella on tästä huolimatta vain tyhjiö, josta ei tosin menetä HP:tä.
  • Hornan päällä olevassa tyhjiössä peruskallion päällä voi kasvaa sieniä.
  • Kun pelaaja on Hornassa, normaalissa maailmassa olevat kasvit lopettavat kasvamisen ja uunit lopettavat sulattamisen, ellei normaaliin maailmaan ole jäänyt muita pelaajia.
  • Hornan tyhjiö on punainen.
  • Hornassa voi kuulla hornanhenkien huutavia ääniä, vaikkei niitä olisi lähettyvilläkään. Äänet ovat siis osa Hornan luola-ääniä.
  • Hornan luola-äänet voi kuulla jopa rauhallisella vaikeustasolla.
  • Hornassa on yleensä paljon ilmassa leijuvia tasoja, joista on vaikea päästä pois jos ei ole ottanut mukaansa kuutioita.
  • Yksinpelissä on mahdollisuus monistaa tavaroita portaalien avulla.
  • On mahdollista, että Hornaan tullessaan pelaaja spawnaa pieneen luolaan, jossa on vain hornahietaa. Tämä on kuitenkin suhteellisen harvinaista. Näissä tapauksissa viholliset eivät spawnaa Hornaan.
  • On myös mahdollista, että pelaaja spawnaa suoraan hornalinnoitukseen. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä.
2012-05-23 20.27.25.png

Hornaportaali, joka generoitui hornalinnoitukseen.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  • Vaikka laittaisikin maailman tyypin supertasaiseksi, Horna on edelleen samankaltainen kuin normaalissakin.
  • Kun painaa F3:a, Hornassa alueen nimi on Hell, eli Helvetti.
  • Hornassa bugin takia ilmaan generoitunut sora on yleistä.
  • Sudet voivat mennä hornaan vain Beta 1.6.0 päivityksen jälkeen.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki