FANDOM

Tämän artikkelin laatuluokitukseksi on arvioitu A-luokka.

Hirviönluoja
Hirviönluoja
'

Tyyppi

Kiinteä kuutio

Vaatimukset

Ei ole

Generoituu

Hylätyt kaivokset
Hornalinnoitukset
Tukikohdat
Tyrmät

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Kyllä

Valaisu

Ei

Räjähdysten sieto

25

Työkalu

Hakku

Uusiutuva

Ei

Kerättävyys

Ei

Datanumero

52

Koodinimi

mob_spawner

Hirviönluoja eli Monster Spawner ("Mob Spawner") on usein hylätyistä kaivoksista, Hornalinnoituksista, tukikohdista ja tyrmistä löytyvä erityinen kuutio, joka toimii "aarteenvartijana" esimerkiksi tyrmän arkuille ja tukikohdan ääriportaalille, jossa se yleensä spawnaa sokeritoukkia. Hirviönluoja koostuu tummansinisestä ristikosta, jonka sisällä on valaisemattomia liekkejä ja pieni, pyörivä joukko, jota se spawnaa. Pyörimisnopeus kasvaa kun joukon spawnaamisen hetki lähestyy. Hirviönluojia voi luoda vain komennoilla. Myös esim. TooManyItems -modi mahdollisti 1.4.6 -version jälkeen eri hirviönluojien saamisen.

Spawnauksen toiminta

Hirviönluojan spawnauksilla on neljän kuution kantama, ja se luo joukkoja samalle korkeudelle, kuin missä se itse on. Joukkoja syntyy, jos niille on tarpeeksi tilaa ja valoisuuden taso on sopiva.

Hirviönluoja odottaa 200 + X hetkeä ennen kuin spawnaa joukon, missä X on arvottu luku 0-599, ja hetki on 1/20 sekuntia. Tämä tarkoittaa, että se spawnaa joukkoja keskimäärin 24,975 eli ~25 sekunnin välein. Hirviönluoja yrittää asettaa neljä kertaa joukon sen kantaman alueelle, ja jos sopivaa paikkaa ei löydy, se aloittaa alusta. Mikäli alueella on jo kuusi kappaletta samaa joukkotyyppiä, se ei spawnaa joukkoa.

Tyrmissä olevat hirviönluojat voivat spawnata hämähäkkejä (25%), zombeja (50%) tai luurankoja (25%). Tukikohtien Ääriportaalihuoneissa on sokeritoukkia spawnaavia hirviönluojia. Hylätyissä kaivoksissa olevat hirviönluojat voivat spawnata vain luolahämähäkkejä sekä hornalinnoituksissa olevat vain roihuja.

Rauhallisella vaikeustasolla hirviönluojia on olemassa, mutta spawnatut joukot katoavat heti ilmestymisensä jälkeen.

Estäminen

Bugit

  • On harvinainen bugi, joka saa hirviönluojia löytymään tyrmien arkkujen sisältä.
  • On harvinainen bugi, että hirviönluojassa ei ole mitään sisällä.

Historia

Kuution historia
*Infdev: Hirviönluoja lisätty peliin
  • Beta 1.8: Luolahämähäkkejä spawnaavat hirviönluojat lisätty peliin
  • Minecraft 1.0.0: Uusi tekstuuri, roihuja ja sokeritoukkia spawnaavat hirviönluojat lisätty peliin
  • Minecraft 1.3.1: Hirviönluojat voivat spawnata kuutioita, kuten putoavaa hiekkaa ja aktivoituja räjähteitä

Tekstuurit:

Triviaa

  • Jos hirviönluojasta menee tarpeeksi kauas, sen toiminta loppuu ja alkaa taas, kun pelaaja menee lähemmäksi sitä.
  • Jos pelaaja poistaa tyrmän katon niin, että hirviönluoja on täydellisessä auringonvalossa, se estää joukkoja spawnaamasta.
  • Jos hirviönluojalle ei ole sopivia paikkoja, mihin joukkoja voisi spawnata ja kaivaa kuutioita sen läheltä, joukko voi spawnata heti poistetun kuution tilalle.
  • Luovassa pelimuodossa tavaraluettelossa ei ole hirviönluojaa.
  • Luolahämähäkkejä spawnaavat hirviönluojat generoituvat vain hylättyihin kaivoksiin ja niiden ympärille generoituu usein paljon hämähäkinseittiä.
    • Niiden lähelle ei tarkoituksella generoidu arkkuja, toisin kuin tyrmissä, mutta arkku voi kuitenkin sattumanvaraisesti generoitua lähelle spawneria.
  • Ääriportaalin vieressä on lähes aina sokeritoukkia spawnaava hirviönluoja.
  • Hirviönluojan voi saada koodilla /give <pelaaja> minecraft:mob_spawner <määrä>.
  • On olemassa "avonaisia" hirviönluojia.
  • Modeilla kuten Spawner gui voi tehdä omia hirviöluojia.
  • Jos osaa koodata Minecraftin kentän lohkokoodia, niin teoriassa pelaaja voisi saada hirviöluojan spawnaamaan ääriliskoja tai näivettäjiä.
    • Tämäntapaiseen muokkaamiseen on tehty oma tietokoneohjelma, MCEdit.
  • Hirviönluojaa ei saa Pick Block -näppäimellä nykyisessä Minecraft -versiossa.
  • Hirviönluoja pudottaa tuhoutuessaan kokemuspalloja.
2011-10-11 181755 612903.jpg

Kaksi sian hirviönluojaa.

  • Minecraftin taskuversiossa on mahdollista luovalla pelimuodolla saada hirviönluoja ilman koodeja. Hirviönluojan saa spawnaamaan haluttua joukkoa klikkaamalla hirviönluojaa joukon spawnmunalla.
  • Esimerkiksi ääriliskoja spawnaavan hirviönluojan saa komennolla /setblock ~ ~1~ minecraft:mob_spawner 0 replace {EntityId:EnderDragon}.
  • On normaalia että rauhallisella vaikeustasolla luurangon hirviönluojasta lentää nuolia, tämä johtuu siitä, että hirviönluoja luo luurangon, joka katoaa lähes heti, mutta ehtii ampua nuolen.

Katso myös

Aloita keskustelu Keskustelut aiheesta Hirviönluoja

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki