FANDOM

YI A-Luokka

Elinympäristöt eli Biomet ovat pelin karttojen maantieteellisesti ja ilmastollisesti erilaisia alueita. Niiden vaihtelut lisättiin peliin Alpha 1.2.0 -päivityksessä. Elinympäristökoodia yksinkertaistettiin ja paranneltiin huomattavasti Beta 1.8 -päivityksessä. Elinympäristöjen kuutioissa, joukoissa ja värimaailmoissa on eroja.

Pelissä oli olemassa 10 erilaista elinympäristöä, mutta niiden määrä supistettiin 7:ään paranneltuun ja suurempaan elinympäristöön Beta 1.8 -päivityksessä. Päivityksen takia kuitenkin kaikki metsätyypit havumetsää lukuunottamatta yhdistettiin sekametsäksi, ja entiset tundrat ja havumetsät yhdistettiin havumetsiksi, joihin ei enää syntynyt lunta. Päivitys teki lumesta mahdottoman löytää kartalta. Minecraft 1.0.0 -päivityksen mukana peliin lisättiin kaksi uutta elinympäristöä: tundrat ja sienistö, mikä nosti määrän yhdeksään. Myös suoelinympäristöä paranneltiin.

Elinympäristöjä ei ole ennen Alpha 1.2.0 -päivitystä luotujen karttojen tutkituilla alueilla. Kuitenkin, tutkimattomille alueille niitä generoituu.

Nykyiset elinympäristöt

Tasanko

Tasanko

Erittäin tasainen elinympäristö, jossa on erittäin paljon korkeaa ruohoa ja kukkakeskittymiä. Tasangolta saattaa löytää yksittäisiä puita, lampia ja rotkoja, vaikkakin harvoin. Tasangoilla on myös paljon eläimiä, kuten possuja, lampaita, kanoja ja lehmiä. Varsinkin hevoset spawnaavat yleensä tasangoille. Jos löydät tasangon sinne kannattaa rakentaa talo.

Lehtimetsä

Metsä

Elinympäristö, jossa on paljon puita sekä melko paljon korkeaa ruohoa. Puiden väleissä saattaa olla kukka- tai sienikeskittymiä. Suurin osa puista on tammia, mutta myös koivut ovat suhteellisen yleisiä. Sekametsä on Minecraftin yleisin maasto.

Taiga

Minecraftwolvesinforest

Havumetsä

Elinympäristö, jossa lähes kaikki puut ovat mäntyjä. Ruoho on harmaansinistä. Sudet ovat tässä elinympäristössä yleisempiä kuin muualla. Yleensä havumetsä on peittynyt lumeen. Minecraft 1.1.0 -versiossa havumetsiin tuli mahdollisuus sataa lunta, vaikkei sitä siellä ennestään olisi ollut.

Tundra

Tundra

Tasainen elinympäristö, joka on peittynyt lumeen. Järvien ja merien pinta on jäässä. Kaikki puut ovat tammia, ja niitä on vain harvakseen. Tundralle spawnaa kanoja, possuja ja lehmiä.

Suo

Suo

Tasainen elinympäristö, jossa puut ovat roikkuvia ja niistä roikkuu köynnöksiä. Veden alla on suuria määriä savea ja sienet ovat erittäin yleisiä. Myös vedessä kasvaa puita, vesi ja ruoho on tummempaa, ja vedessä on lumpeenlehtiä. Soista voi löytää myös suomökkejä. Limat spawnaavat soille koska siellä on usein tasaista. Taskuversiossa suolla on rantavesi harmaanruskeaa ja suolla kasvaa suuria sieniä. 

Vuoristo

Vuoristo

Vuoristoinen elinympäristö, jonka maasto on hyvin vaihtelevaa ja ruohikko harmaansinistä. Tämä on toinen kahdesta elinympäristöstä, jossa vuoria on yleisesti: muissa elinympäristöissä ne ovat hyvin harvinaisia. Smaragdimalmi generoituu ainoastaan tähän elinympäristöön.

Aavikko

Aavikko

Melko tasainen elinympäristö, joka koostuu pääasiassa hiekasta, kuolleista pensaista ja kaktuksista. Tässä elinympäristössä ei koskaan sada. Aavikoilla on myös pieniä lampia, joiden rannikoilla kasvaa sokeriruokoa. Aavikoille generoituu myös tasangon lisäksi tavallista enemmän NPC-kyliä, koska se on tarpeeksi tasainen paikka. Aavikolta voi löytää myös aavikkotemppeleitä, Aavikkokaivoja ja todella harvoin arkkuja jossa on tyrmien arkkujen tavaroita.

Aavikkovuoret

Aavikkovuoret

Vuoristoinen elinympäristö aavikolla, jonka maasto on suuria hiekka- ja kivivuoria. Tämä on toinen elinympäristö, jossa vuoria on yleisesti: muissa elinympäristöissä ne ovat hyvin harvinaisia. Aavikkovuoret -elinympäristö koostuu pelkästään vuorista; tasaiset alueet "hiekkavuorien" ympärillä ovat jo toista elinympäristöä.

Viidakko

Sademetsä

Elinympäristö, jossa on paljon erityisen korkeita viidakkopuita, joista roikkuu köynnöksiä. Maastosta löytyy pieniä järviä sekä mäkiä. Maassa on köynnöksiä, pelkistä tammenlehdistä koostuvia pensaita, korkeaa ruohoa sekä saniaisia. Viidakosta löytää silloin tällöin meloneja. Alueelle spawnaa myös oselotteja. Viidakoihin generoituu myös viidakkotemppeleitä.

Sienistö

Sienistö

Kukkuloista muodostuva elinympäristö, jossa kasvaa huomattavasti tavallisia ja suuria sieniä. Multa ja ruoho on korvattu sienirihmastolla, ja ainoat alueelle spawnaavat passiiviset joukot ovat sienilehmät. Sienistöt ovat lähes aina yksittäisiä saaria. Sienistöt ovat myös äärimmäisen harvinaisia. Sienistöön syntyy suoraan siemenluvulla i dont care.

Meri

Meri

Suuri ja tasainen vesimassa mantereiden välillä. Voi olla jopa 30 palaa syvä ja sisältää satunnaisia saaria. Merenpohjassa voi olla esimerkiksi luolia, ja jopa tyrmien ja tukikohtien kaltaisia rakenteita. Suurin osa pohjasta on kuitenkin vain hiekkaa, multaa ja savea. Viikottaisen julkaisun 13w36a jälkeen merten pohjat koostuvat kuitenkin enimmäkseen sorasta.

Savanni

Savanni

Viikottaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu tasangon tyyppinen tasainen elinympäristö, jonne generoituu paljon korkeaa ruohoa. Savannille generoituu myös akaasiapuita.

Koivumetsä

Koivumetsä

Viikottaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu sekametsän tapainen elinympäristö, johon generoituu lähinnä koivuja.

Pöytävuoret

Pöytävuoret

Viikottaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu elinympäristö, joka koostuu värjätyistä kovetetuista savista ja punahiekasta. Sieltä löytyy myös kaktuksia ja kuolleita pensaita.

Jääpiikkitasanko

Jääpiikkitasanko

Viikottaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu elinympäristö, jonne generoituu pakkautunutta jäätä piikin muotoisina rykelminä.

Sienimetsä

Sienimetsä

Sienimetsä (tunnettu myös nimillä katettu metsä ja sysimetsä) on viikottaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu elinympäristö. Sienimetsissä kasvaa suuria sieniä, sekä suuria, 2 x 2 kuutiota paksuja tammia.

Megataiga

Megataiga

Megataiga ("Punapuumetsä") on viikoittaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu elinympäristö, jonne generoituu mm. podsolia, punapuita, saniaisia, suuria saniaisia ja sammalkivestä koostuvia Sammalkivisiirtolohkareita.

Kallioranta

Kallioranta 13w36a

Viikottaisessa julkaisussa 13w36a julkaistu lisätty rantatyyppi. Kallioranta koostuu pääasiassa kivestä ja graniitista.Kallioranta generoituu yleisimmin vuoristoihin ja tundralle.

Kukkametsä

Kukkametsä

Viikottaisessa julkaisussa 13w36a lisätty elinympäristö, jonne generoituu erilaisia kukkia, tammia ja koivuja.

Auringonkukkatasanko

Auringonkukkatasanko

Viikkotaisessa julkaisussa 13w36a lisätty tasangon tyyppinen elinympäristö, jonne generoituu auringonkukkia ja ruohoa.

Historia

Taulukko pelissä olevien elinympäristöjen historiasta:

Elinympäristö Alpha 1.2.0 Beta 1.8 Minecraft 1.0 Minecraft 1.2 Minecraft 1.5 Minecraft 1.6 Minecraft 1.7
Aavikko Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Havumetsä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Kaudellinen metsä Kyllä Ei Ei Ei Ei Ei Ei
Meri Ei Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Metsä/Sekametsä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Pensasaro Kyllä Ei Ei Ei Ei Ei Ei
Viidakko Ei Ei Ei Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Savanni Kyllä Ei Ei Ei Ei Ei Kyllä
Sienistö Ei Ei Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Suo Ei Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Tasanko Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Tundra Ei Ei Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Vuoristo Ei Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä Kyllä
Megataiga Ei Ei Ei Ei Ei Ei Kyllä

Aloita keskustelu Keskustelut aiheesta Elinympäristöt

  • Missä pöytävuoret?

    4 viestiä
    • No voihan lehmän kieli. On olemassa hakukone nimeltä Google ja sillä voisi ettiä seedin?!? Katos ku oon nii fiksu että en sitä tajunnuD:
    • Mä löysin yhen kerran pöytävuoret elinympäristön.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki