Fandom

Minecraft Wiki

Craftaus

557sivua tässä wikissä
Add New Page
Kommentit1 Share

Craftaus2x2.png

2x2 ruudun craftausruutu. (E -näppäin)

Craftaus3x3.png

3x3 ruudun craftausruutu. (Craftauspöytä)

Craftaus tai Työstäminen eli Crafting on yksi Minecraftin keskeisimmistä asioista, ja tarkoittaa esineiden ja palojen valmistusta toisista esineistä ja kuutioista. Työstäminen tapahtuu craftausruudulla, joka on joko tavaraluettelon hyvin rajoitettu 2x2 ruudun craftausruutu tai työstöpenkin 3x3 ruudun craftausruutu. Tällöin esineitä tai kuutioita asetetaan ruutuihin niin, että syntyy uusia esineitä ja paloja.

Esineiden kestävyys

Tietyillä craftatuilla esineillä, kuten työkaluilla ja suojavarusteilla, on kestävyysmittari: kun esinettä käytetään, kestävyysmittari tyhjenee ja kun se on täysin lopussa, esine katoaa, eli kuluu loppuun. Vahvempi materiaali kestää kauemmin tuhoutumatta (ja tekee myös esineen toiminnasta tehokkaampaa). Esimerkiksi lautaesineet tuhoutuvat hyvinkin helposti, kun taas timanttiesineet kestävät erittäin pitkään. Jos esineessä on hajoamaton-luomous esineet kestävät pitempään.

Esineen kestävyyttä voi mitata käyttökerroilla, eli kuinka monta kertaa esinettä voi käyttää ennen kuin se tuhoutuu. Yksi käyttökerta vähennetään vain, mikäli pelaaja lyö esineellä joukkoa tai se tuhoaa täysin yhden palan. Mikäli esineellä tuhoaa palan, jota ei ole tarkoitettu tuhottavaksi sillä (kuten puun tuhoaminen hakulla), esineeltä kuluu kaksi käyttökertaa. Käyttökerrat riippuvat esineen materiaalista seuraavalla tavalla:

  • Kulta: 33 käyttökertaa (Kulta on hyvin pehmeää.)
  • Lauta: 60 käyttökertaa
  • Mukulakivi: 132 käyttökertaa
  • Rauta: 251 käyttökertaa
  • Timantti: 1562 käyttökertaa

Suojavarusteiden käyttökerta lasketaan niin, että ne kestävät tuhoutumatta vielä niin monta iskua kuin sillä on jäljellä käyttökertoja.

Craftausreseptit

Katso Luettelo craftausresepteistä.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki