Wikia

Minecraft Wiki

Aita

Kommenttia5
492sivua tässä wikissä

YI Suositeltu

Aita
Aita
'

Tyyppi

Kiinteä/osittainen kuutio

Vaatimukset

6 keppiä

Generoituu

Hornalinnoitukset
NPC-kylät
Tukikohdat
Hylätyt kaivokset

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Osittain

Valaisu

Ei

Räjähdysten sieto

Aita: 15
Hornatiiliaita: 30

Työkalu

Aita: Kirves
Hornatiiliaita: Hakku

Uusiutuva

Kyllä

Kerättävyys

Kyllä (64)

Datanumero

Aita: 85
Hornatiiliaita:

Koodinimi

?

Aita eli Fence on Alpha 1.0.17 -päivityksen mukana peliin lisätty osittain läpinäkyvä kuutio. Aidan voi craftata kuudesta kepistä, ja yhdellä craftauksella syntyy kaksi aitaa. Lisäksi on olemassa hornatiiliaitoja, sekä craftaamalla saatavia mukulakivi- ja sammalkivimuureja. Pelaajat ja joukot eivät voi kulkea aitojen läpi eivätkä hypätä niiden yli hämähäkkiä ja ääreläistä lukuunottamatta. Hämähäkki kiipeää aidan yli, ääreläinen taas teleporttaa toiselle puolen, mutta vain jos se on aggressiivinen, ja pelaaja on toisella puolella.

Mikäli aidan viereen asettaa toisen aidan, ne kiinnittyvät automaattisesti toisiinsa. Aidat kiinnittyvät myös kiinteisiin kuutioihin. Vain yksi aita näkyy pelkkänä pylväänä, mutta senkään läpi tai yli ei voi mennä. Aidat tuhoutuvat nopeiten kirveellä.

Craftaus

Craftaus-resepti ei toimi Wikin mobiiliversiossa. Jos käytät mobiiliversiota, siirry sivun alalaidasta tietokoneversioon

CraftausMallineUusi

Tikku
Tikku
Tikku
Tikku
Tikku
Tikku
Tyhjä
Tyhjä
Tyhjä
Aita
(2)

CraftausMallineUusi

Hornatiili
Hornatiili
Hornatiili
Hornatiili
Hornatiili
Hornatiili
Tyhjä
Tyhjä
Tyhjä
Nethertiiliaita
(2)

Käyttö

Aitojen yleisin käyttötarkoitus on alueen sulkeminen. Niitä voidaan käyttää pelaajien ja joukkojen pitämiseen poissa, tai vaihtoehtoisesti niiden pitämiseen sisällä. Aidat ovatkin hyviä passiivisten joukkojen kasvatukseen, mikäli niiden sisällä oleva alue valaistaan. Ainoa joukko, joka pääsee aidan yli, on hämähäkit niiden kiipeämiskyvyn takia. Myöskin ääreläinen voi teleportata aidan "läpi". Lisäksi luurangot ja noidat voivat ampua niiden yli. Aitoja voi käyttää myös putoamisestona korkeissa paikoissa. Hevostenkin on mahdollista hypätä aitojen yli mutta vain niillä ratsastaessa.

Triviaa

  • Aitoihin kiinnittyvät portit lisättiin peliin Beta 1.8 -päivityksessä (seikkailupäivitys), sillä suhteellisen nopeasti Beta 1.7.3 -version julkaisun jälkeen Mojang merkkasi "portti" -ehdotuksen Get Satisfactionissa lisätyksi peliin.[1]
  • Koska tavallisille aidoille on puisia portteja, on mahdollista, että myöhemmissä päivityksissä peliin lisätään hornatiiliportti, jota voisi käyttää hornatiiliaitojen kanssa.
  • Vain samantyyppiset aidat voivat yhdistyä, esim. hornatiiliaidat eivät voi yhdisty tavallisiin aitoihin.

Historia

Kuution historia
*Alpha 1.0.17: Aita lisätty peliin
  • Beta 1.6: Aita ei enää estä ruohon kasvua, ja voi syttyä tuleen
  • Beta 1.7: Aitoja voi pinota toistensa päälle
  • Minecraft 1.0.0: Aidat yhdistyvät kiinteisiin kuutioihin, ja eivät enää kuluta kokonaisen kuution tilaa. Lisäksi hornatiiliaidat lisätty peliin.
  • Minecraft 1.8: Peliin lisätty eri puulajien aidat.

Tekstuurit:

Viitteet

  1. Get Satisfaction: Gates for fences

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki