Wikia

Minecraft Wiki

Ääriportaali

Kommenttia0
494sivua tässä wikissä

YI A-Luokka

Ääriportaalin rakenneosat
End -portaalipala
'

Tyyppi

Kiinteä kuutio

Vaatimukset

Ei ole

Generoituu

Tukikohdat

Painovoima

Ei

Läpinäkyvyys

Ei

Valaisu

Kyllä (15)

Räjähdysten sieto

18 000 000

Työkalu

-

Uusiutuva

Ei (mahdoton tuhota)

Kerättävyys

Ei

Datanumero

Kuutiot: 120
Portaali-osa: 119

Koodinimi

?

Ääriportaali eli End Portal on peliin Minecraft 1.0 -päivityksen mukana lisätty rakenne, jonka voi löytää tukikohdan vaikeasti havaittavasta huoneesta. Se koostuu 12:sta ääriportaalipalasta, jotka voi aktivoida asettamalla niihin jokaiseen äären silmän. Tällöin portaali aktivoituu ja sen kautta pääsee Ääri -ulottuvuuteen (jossa pelaaja kohtaa pelin toisen päävastuksen, ääriliskon).

Ääriportaalin voi löytää heittämällä äären silmiä ilmaan hiiren oikealla näppäimellä. Tällöin ne matkaavat jonkin matkaa tukikohtaa kohti, minkä jälkeen ne joko putoavat maahan tai tuhoutuvat. Portaalihuoneessa portaalia vartioi sokeritoukkia spawnaava hirviönluoja. Ääriportaalin osat lisättiin luovan pelimuodon tavaraluetteloon päivityksessä 1.3.1.

Toiminta

Ääriportaalin aktivoituessa sen sisälle syntyy mustaa sumua, johon osuminen vie pelaajan Ääreen. Ääriportaaliin mennessä ei synny paluuportaalia, kuten hornaportaalien kanssa. Pelaaja pääsee takaisin normaaliin maailmaan vain kuolemalla tai tappamalla ääriliskon (jolloin syntyy paluuportaali ja ääriliskon muna).

Aktivoitu portaali tuottaa valotason 15, mikä on sama kuin hehkukiven tuottama valo ja samalla korkein mahdollinen valaistuksen taso. Ääriportaalin rakenneosat ovat tuhoutumattomia, ellei pelaaja ole luovassa pelimuodossa.

Strategiaa

Portaali endiin

Tukikohdassa oleva ääriportaali.

Ei ole suositeltavaa mennä Ääreen ilman vahvoja varusteita ja aseita, esim. jousta, useita nuolia ja (lumottua) timanttimiekkaa. Kannattaa myös asettaa sänky portaalin lähelle, sillä on mahdollista, varsinkin rauhallista vaikeammalla vaikeusasteella, että äärilisko tappaa pelaajan useita kertoja.

Ääreen mennessään pelaaja ajattelee usein vain ääriliskoa ja sen tappamista. Tällöin pelaajalle saattaa tulla yllätyksenä se, että äären ainoa vastus ei ole äärilisko. Ääressä on myös ääreläisiä, joiden varalta kannattaakin mukaan ottaa, aseiden lisäksi, myös vettä.
ÄäriPortaalihuone

Ääriportaalihuone.

Triviaa

  • Jos ääriportaaliin virtaa vettä, se sammuu eikä sitä voi aktivoida uudelleen.
  • Kaikki ääriportaalin osat voi rikkoa luovassa pelimuodossa.
  • Toisin kuin hornaportaalien kanssa, pelaaja joutuu Ääreen heti koskettaessaan portaalia ilman "portaalisimulaatiota".
  • Jos rotko leikkaa tukikohdan ääriportaalihuoneen, portaalista voi tulla hyödytön.
  • Jos ääriportaalia hakkaa alapuolelta, siitä tulee vihreitä partikkeleita.
  • Ääriportaali on hieman matalampi, kuin normaalikokoinen kuutio.
  • Katsottaessa ääriportaalia alapuolelta, pelaaja näkee portaalin läpi normaalisti.
  • Ääriportaalin 'portaaliosa' näyttää kädessä hornan portaalilta koko ruudun täyttäneenä.
  • Ääriportaalin portaaliosan voi saada esim. TooManyItems -modilla.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki