Wikia

Minecraft Wiki

Ääri

Kommenttia23
489sivua tässä wikissä

YI A-Luokka

Theend

Tyypillinen näkymä Äärestä

2012-11-17 13.46.52

Paluuportaali, joka on generoitunut obsidiaanipylvään viereen.

Äärenväri

Äären taustan tekstuuri.

Ääri ("Loppu") eli The End ("the Ender") on yksi Minecraftin maailman ulottuvuuksista normaalin pelimaailman ja Hornan ohella. Se lisättiin peliin Minecraft 1.0.0 -päivityksen mukana. Ääri koostuu tummassa tilassa leijuvista äärikivisaarista, joista kohoaa obsidiaanipilareita. Ääreen spawnaa suuria määriä ääreläisiä, ja yksi äärilisko.

Äären saavuttaminen on monimutkainen tehtävä, ja Ääri onkin Notchin usein aiemmin mainitsema Minecraftin loppu. Ääressä oleva äärilisko on pelin "päävastus", ja sen tappamisesta saa "Loppu"-saavutuksen. Ääriliskon tappamisen jälkeen pystyy silti jatkamaan peliä tavalliseen tapaan.

Ominaisuudet

Ääri on loputon tummanvioletti, tähdetön taivas jossa leijuu äärikivisaaria. Äären alaosassa on myös helposti saavutettava tyhjiö, joka luo mustia partikkeleita kuten normaalissakin maailmassa. Tyhjiöön putoaa, mikäli putoaa alas Äären leijuvilta saarilta.

Äären valaistus on aina samanlaisen harmaa, eikä siellä ole yön ja päivän vaihtelua. Monet kuutiot ja esineet toimivat Ääressä samalla tavalla kuin normaalissakin pelimaailmassa lukuunottamatta seuraavia poikkeuksia:

Portaali

Ääreen pääseminen on suhteellisen monimutkaista ja vaikeaa. Aluksi pelaajan on tapettava normaalin maailman ääreläisiä keräten ainakin 12 (useamman kerääminen on suositeltavaa) äärenhelmeä. Tämän jälkeen pelaajan on tehtävä obsidiaanista hornaportaali ja mentävä Hornaan.

Hornassa pelaajan pitää löytää Hornalinnoitus, joita generoituu sinne luonnollisesti. Hornalinnoituksiin on piilotettu satunnaisia hirviönluojia, jotka spawnaavat roihuja. Pelaajan on tapettava roihuja ja kerättävä niiltä ainakin 6 (useamman kerääminen on tässäkin tilanteessa suositeltavaa) roihusauvaa, joista voi craftata roihujauhetta. 1 äärenhelmestä ja 1 roihujauheesta voi craftata äären silmän, joita pelaajalla on oltava vähintään 12. Tämän jälkeen pelaajan pitää palata normaaliin pelimaailmaan ja löytää tukikohta (Tukikohdan voi löytää myös sattumalta, mutta tämä on hyvin harvinaista). Tukikohdan löytäminen on vaikeaa, mikäli enderin silmiä on vain 12. Ylimääräiset äären silmät voi heittää ilmaan, jolloin ne leijuvat jonkin matkaa tukikohdan suuntaan, jonka jälkeen ne joko putoavat maahan tai katoavat. Tukikohdan löytämisen jälkeen pelaaja tarvitsee vielä 10 äären silmää.

Tukikohtien syvyyksistä voi löytää huoneen, jossa on aktivoimaton Ääriportaali. Ääriportaali koostuu 12 aktivoimattomasta osasta. Jokaisen osan voi aktivoida asettamalla niihin äärensilmän hiiren oikealla näppäimellä. Kun kaikissa osissa on äärensilmä, portaalin keskelle avautuu Ääriportaali. Portaaliin ei ole suositeltavaa mennä ilman hyvää varustautumista, sillä ainoa tapa päästä äärestä pois tappamatta ääriliskoa, on kuoleminen.
Enderlohikäärme-Animoitu

Äärilisko

Enderman

Ääreläinen

Pelin loppu

Ääreen spawnaa aina yksi äärilisko, joka leijuu juuri obsidiaanipilarien yllä. Jokaisen obsidiaanipilarin päällä on äärikristalli, joka palauttaa ääriliskon kuntoa. Äärilisko on lähes mahdoton voittaa, mikäli lähialueen kristalleja ei ensin tuhoa. On tärkeää muistaa, että tuhoutuessaan äärikristalli räjähtää. Ne on siis tuhottava tarpeeksi suuren välimatkan päästä esimerkiksi jousella ja nuolilla. Myös lumipallot ja Kananmunat voivat tuhota äärikristallin. Tämän jälkeen äärilisko on edelleen hyvin vaikea voittaa, mutta yksi tapa tähän on nousta obsidiaanipilarin päälle jousen ja nuolien kanssa ja ampua sitä. Ääriliskon HP näkyy aina Ääressä ollessa ruudun yläosassa.

Kun äärilisko kuolee, se katoaa omituisessa välähdyksessä, ja sen kuolinpaikalle ilmestyy peruskalliosta tehty rakenne. Rakenteella on peruskallioreunat joiden sisällä on ääriportaaliainetta. Lisäksi sen keskikohdassa on peruskalliopilari, jonka päällä on ääriliskon muna. Kun pelaaja hyppää ääriportaaliin, pelin loppusanat ja lopputekstit tulevat näkyviin, ja Minecraft on "pelattu läpi". Pelaaja saa tästä saavutuksen ja spawnaa normaalissa maailmassa olevaan spawnauspisteeseensä pelin ollessa edelleen täysin pelattavissa.

Bugit

Triviaa

  • Äären voi tulkita Hornan vastakohdaksi, sillä Horna on ilman täyttämä loputon luola, kun Ääri on kiven täyttämä loputon taivas.
  • Tukikohtien ääriportaaleja vahtii usein sokeritoukkia spawnaava hirviönluoja.
  • Ääriportaalit saattavat olla selitys normaalissa maailmassa oleville ääreläisille.
  • Ääri muistuttaa kuuta, sillä äärikivi muistuttaa kuuta, sekä ääreläinen avaruusoliota.
  • Kun F3:sta painaa, niin Äären alueen nimi on Sky, eli taivas.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa

Satunnainen wiki