FANDOM

Tämän artikkelin laatuluokitukseksi on arvioitu A-luokka.

Ääreläinen
Ääreläinen

Kunto

HP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.pngHP1.png (20)

Vahinko

Helppo: HP1.png (1)
Normaali: HP1.pngHP1.pngHP2.png (2,5)
Vaikea: HP1.pngHP1.pngHP1.pngHP2.png (3,5)

Spawnaus

Ruoho, kivi tai äärikivi (Valoisuus 7 tai vähemmän)

Luonne

Neutraali

Pudotukset

Enderhelmi.png Äärenhelmi (0-3)

Spawnmuna

Spawn10.png

Spawnmunan datanumero

383:58

End.jpg

Ääreläinen osuu veteen.

Ääreläiset eli Enderman:it ovat Beta 1.8 -päivityksen mukana peliin lisätty joukko. Ne ovat 3-4 kuutiota pitkiä tummia otuksia, joilla on pitkät kädet ja jalat ja kiiltävät violetit silmät, jotka kiiltävät, vaikka ääreläistä päin olisi heitetty näkymättömyyden taikajuoma. Ääreläisten ympärillä leijuu violetteja partikkeleita. Ääreläiset voivat ottaa käsiinsä kiinteitä kuutioita ja siirtää niitä, minkä takia jotkut kutsuvat niitä "Muuttomiehiksi". Ääreläiset ovat luultavasti harvinaisin neutraali joukko.

Ääreläiset ovat yleisesti rauhallisia, mutta mikäli pelaaja katsoo ääreläistä silmiin, ilman kurpitsaa päässään, se pysähtyy, aukaisee suunsa ja alkaa tuijottaa pelaajaa. Ääreläinen pysyy paikallaan, kunnes pelaaja katsoo poispäin, jonka jälkeen se hyökkää pelaajan kimppuun, usein teleporttaamalla lähemmäs. Ääreläiset sattavat pudottaa kuollessaan äärenhelmiä.

Ääreläiset syntyvät huomattavasti useammin niiden omaan ulottuvuuteen, Ääreen.

Käytös

Ääreläinen ilman palikkaa.png

Ääreläinen ilman kuutiota.

Ääreläiset ovat neutraaleja joukkoja, eli ne eivät välitä pelaajasta, ellei niitä uhata. Ilman häirintää, ne liikkuvat ympäriinsä ilman määränpäätä ja ottavat joskus käsiinsä kuutioita. Tällöin ne pitävät niitä jonkin aikaa käsissään ja laskevat ne sitten muualle. Mikäli pelaaja katsoo niitä suoraan kasvoihin eli asettavat hiiren niiden kasvojen päälle, ne pysähtyvät tuijottamaan pelaajaa, avaavat suunsa, alkavat täristä ja muuttuvat aggressiivisiksi. Ne pysyvät pysähtyneenä, kunnes pelaaja siirtää hiiren pois ääreläisen kasvoilta - tällöin ne hyökkäävät.

Hyökkäävä ääreläinen juoksee hyvin nopeasti kohti pelaajaa. Mikäli se on tarpeeksi kaukana pelaajasta, se teleporttaa pieniä matkoja juosten samalla ja saavuttaa pelaajan silti nopeasti. Ääreläiset teleporttaavat myös suojautuakseen pelaajan iskuilta. Ääreläiset eivät koskaan teleporttaa veteen, mutta voivat juosta sinne joten vesiämpäri on hyvä keino suojautua niiltä.

Taistelu

Ender.png

Hyökkäävä ääreläinen, jolla on ruohokuutio käsissään.

Kuten joukkoja yleisestikin, tuli ja laava vahingoittavat niitä. Ääreläiset kuitenkin vahingoittuvat myös vedestä. Ääreläiset puolustautuvat niitä vahingoittavilta aineilta teleporttaamalta pois niiden luota suhteellisen nopeasti, mikä tekee niiden kanssa taistelemisesta odotettua vaikeampaa. Esimerkiksi vesiämpärin tyhjentäminen ääreläisen eteen on parempi keino taistella sitä vastaan, koska ne eivät voi teleportata veteen. Ääreläinen voi tappaa pelaajan suhteellisen nopeasti, joten sitä vastaan ei ole helppo taistella ilman asetta. Myös tulukset ovat hyvä ase Ääreläisiä vastaan.

Ender 1.8.2.png

Ääreiläinen hyökkää versiossa 1.8.2.

Aggressiiviset ääreläiset teleporttaavat usein pakoon, kun pelaaja hyppää niiden kimppuun. Mikäli tämä tapahtuu maan alla, ääreläinen saattaa teleportata toiseen luolaan tai jopa maan päälle. Ne eivät teleporttaa takaisin pelaajan luokse, mutta mikäli pelaaja on edelleen tarpeeksi lähellä, ne lähtevät juoksemaan uudelleen. Ääreläisten tappamisessa ei kannata käyttää puu- tai kultamiekkoja, sillä niillä ei usein ehdi tekemään tarpeeksi vahinkoa ennen kuin ääreläinen tappaa pelaajan. Jos ääreläistä hyökkää jalkoihin, se ei teleporttaa pois.

2015-08-29 17.10.20.png

Ääreläinen, joka on muuttunut aggressiiviseksi ääriliskolle.

  • Hyökkäysten välttäminen

Koska ääreläiset ovat kolme kuutiota korkeita, ne eivät voi teleportata kaksi kuutiota korkeisiin tiloihin. Ne voivat teleportata esimerkiksi pelaajan rakentamiin taloihin, mikäli ne ovat tarpeeksi korkeita niille.

Mikäli pelaaja laittaa päähänsä kurpitsan päähän, ääreläiset eivät välitä siitä, että pelaaja katsoo niitä. Tällöin ne voivat hyökätä pelaajan kimppuun vain, jos hän vahingoittaa niitä.

Kuutioiden siirto

Palankaappaus.png

Kivikuution ottanut ääreläinen luolassa.

Ääreläiset siirtävät kuutioita satunnaisesti. Mikäli ääreläisen tappaa, sen käsissä ollut kuutio ei putoa. Ääreläiset voivat siirtää seuraavia kuutioita:

Bugit

  • Moninpelissä ääreläiset eivät avaa suutaan, kun ne tulevat aggressiivisiksi.
  • Mikäli pelin lopettaa, kun ääreläinen pitää kuutiota, kuution alaluokkaa ei oteta huomioon. Esimerkiksi ääreläisen käsissä olevasta punaisesta villasta tulee tällöin tavallista valkoista villaa.
  • Mikäli aggressiivinen ääreläinen hyökkää toisen joukon kimppuun, se muuttuu pelaajalle uudelleen neutraaliksi.
  • Mikäli ääreläinen ottaa käsiinsä palavan kuution, kuutio sammuu mutta ääreläinen puolestaan syttyy tuleen.
  • Kun ääreläinen osuu veteen, se voi muuttua agressiiviseksi pelaajalle.
  • On eritttäin harvinainen bugi, jossa ääreläiselle spawnaa suojavarusteita ja miekka.
  • On olemassa bugi jossa ääreläinen hyökkää kyläläisen kimppuun.
  • On mahdollista mutta äärimmäisen harvinaista että ääreläinen pudottaa kuollessaan äären silmän.
    Invisible enderman by kn0p3xx-d5ddx1v.png

    Ääreläinen, jota päin ollaan heitetty näkymättömyyden taikajuoma. Huomaa ilmassa leijuvat, hohtavat silmät. (Kuvankaappauksen on ottanut kn0p3xx)

Triviaa

  • 1.8 Ääreläisten teleportatessa on mahdollisuus että siihen kohtaan josta Ääreläinen teleporttasi spawnaa Ääripunkki
  • Notchin mukaan ääreläisten englanninkielinen nimi "Enderman" on viittaus Internetissä tunnettuun mystiseen samankaltaiseen olioon, "Slendermaniin".
  • PAXissa esitellyssä Beta 1.8:n versiossa ääreläiset pudottivat timantteja.
  • Ennen Minecraft 1.0.0 -päivitystä ääreläisillä oli samat ääniefektit kuin zombeilla.
  • Ääreläisillä oli alun perin vihreät silmät ja niiden ympärillä leijuvat partikkelit olivat mustia. Nykyään sekä silmät että partikkelit ovat violetteja.
  • Ääreläisten ruumis ja erityisesti silmät hohtavat pimeässä (kuten hämähäkkienkin).
  • Ääreläiset tärisevät, kun pelaaja katsoo suoraan niihin.
  • Ääreläiset eivät voi nostaa äärikiviä.
  • Ääreläisten kuntopisteet olivat "vain" 10 ennen Minecraft 1.0.0 -päivitystä.
  • Kun ääreläinen nostaa kuution, kuuluu samanlainen ääni kuin normaalissa kuution tuhoutumisessa.
  • Ääreläiset spawnaavat usein kolmen ryhmissä.
  • Ääreläiset eivät voi spawnata sateella, koska ne vahingoittuvat vedessä; olisi epäloogista etteivät ne vahingoittuisi sateella.
  • Jos aggressiivinen ääreläinen osuu veteen tai laavaan, se muuttuu todennäköisesti uudelleen neutraaliksi pelaajalle.
  • Ääreläiset osaavat uida mutta ne kuolevat vedestä.
  • Kuten kaikki pelin joukot hämähäkkejä lukuunottamatta, ääreläisetkään eivät näe pelaajaa läpinäkyvien kuutioiden läpi.
  • Jos ääreläinen ottaa kaktuksen käteen, se ei vahingoitu siitä, kuten tavallinen pelaaja.
  • Ääreläiset voivat tuhota kokonaisia kaktuksia ottamalla niiden alaosan irti. Laskettuaan kaktuksen alas hiekalle, siitä kasvaa lopulta uusi kokonainen kaktus.
  • Jos Ääreläisen kimppuun hyökkää aamulla, Ääreläinen saattaa muuttua uudelleen neutraaliksi.
  • Ääreläinen voi muuttua aggressiiviseksi Ääriliskolle.
  • Ääreläistä voi katsoa silmiin kurpitsakypärä päässä.
  • Ääreläinen on isompi kuin pelaaja.
  • Ääreläinen on noin 3 kuution korkuinen ja ääreläisen kädet ovat melkein yhtäpitkät kuin itse ääreläinen, niinkuin myös jalat.
  • 1.4.1 päivityksen jälkeen ääreläisillä kuuluu uusia huutamisääniä.
  • 1.4.1 päivityksen jälkeen ääreläisen silmät ovat vaaleammat kuin ennen.
  • Uudet huutamisäänet ovat sen verran kummallisen kuuloisia, että niitä ei voi kirjoittaa.
  • Ääreläiset voivat rakentaa rauta- tai lumijätin mutta se on äärimmäisen epätodennäköistä.
  • Kun ääreläistä lyö miekalla jossa on Liekehtivä -lumous, se alkaa palamaan ja teleporttailemaan kaikkialle, mikä tekee taistelusta helpompaa.Ääreläiseen on mahdotonta osua lumipalloilla, sillä se teleporttaa lyhyin väliajoin.
  • Ääreläisiä ei voi ampua jousipyssyllä, lumipallolla tai kananmunalla, sillä se teleporttaa heti kun ammus on osumassa siihen.
  • Joskus pelaaja voi löytää Ääreläisen, jolla on suu auki ja joka tärisee, mutta on silti neutraali. Tämä on mahdollisesti bugi, joka johtuu siitä että joku NPC on katsonut Ääreläistä silmiin.
  • 1.10 -versiossa ääreläisiä spawnaa myös hornaan.
  • Ääreläiset eivät mahdu saman kokoiseen taloon kuin pelaaja mahtuu mikäli tämä on 3 kuutiota alempi.
    Suuttunut Ääreläinen.png

    Ääreläinen, jolla on suu auki.

Katso myös

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki